ايمنی ليفتراک ۱ LIFTRUCK SAFETY

  ایمنی لیفتراک Liftruck Safety 1

براساس آمارهای منتشره از سوی سازمان NIOSH سالیانه 100 نفر در ایالات متحده در اثر برخورد با لیفتراک جان خود را از دست می دهند و حدود 20000 نفر دچار صدمات جدی می شوند .<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

ازمهمترین عوامل بروز حادثه:
 عمل نا ایمن می باشد و از شا خص ترین اعمال نا ایمن عدم رعایت مقررات ایمنی در رانندگی و حمل و نقل می باشد

ایمنی لیفتراک:

1-از بکارانداختن لیفتراکی که دوره آموزش آن را فرا نگرفته اید و مجاز به راندن آن نیستید خودداری کنید.
2-به ظرفیت مجاز حمل بار ایمن با  لیفتراک توجه نمایید
S.W.L /W.L.L.

3-هیچگاه  از یاد نبرید:

4-از روی کابلها و شلنگها در صورتی که  حفاظ ندارند عبور نکنید.
5-در هنگام حرکت بدون بار ارتفاع شاخکها از زمين حداقل 150 میلی مترباشد.                      

6-طبقه بندی انواع لیفتراکها بر اساس نیروی محرکه :
الف :مکانهای بی خطر
لیفتراکهای گازوئیلی
D
لیفتراکهای الکتریکیE
لیفتراکهای بنزینی G
لیفتراکهای گاز مایع LP

ب:مکانهای پرخطر (خطر انفجار اشتعال برق و...)

  1. گازوئیلی ویژهD.S

  2. گازوئیلی برای تجهیزات برقی فشار قویD.Y

  3. الکتریکی ویژهE.S

  4. الکتریکی کاملا ایزوله شدهE.E

  5. محیطهای خطرناک با اتمسفر خاص E.X

7-لیفتراک یک اتومبیل مسابقه نیست لذا با سرعت مجاز حرکت نمائید (حداکثرسرعت مجاز 5KM)

8-شاخکها را تماما زیر بار داخل نمائید و مواظب شاخکهای بیرون آمده از طرف دیگر باشید.

9-هیچ کدام از : اعضا بدن را از محدوده اتاقک لیفتراک بیرون نبرید.

10- اجازه ندهید:افراد غیر مجاز دستگاه را روشن کرده و آنرا جابجا نمایند .
11-  اجازه ندهید :کسی زیر شاخکهای بالا برده شده بایستد وتردد نماید.

12- دستها ، پاها و سر خود را بین قطعات متحرک لیفتراک و سایر خودروها قرار ندهید.

13-اجازه ندهید: اشخاص روی شاخکها سوار شوند.

14-با لیفتراک به طرف اشخاصی که در نزدیکی دیوار هستند حرکت ننمائید زیرا ممکن است راه فرار نداشته باشند.
15-سوار نمودن افراد ونفرات روی لیفتراک ممنوع است .     

16-  در زمین های شیب دار از   انبار کردن پالت ها جلوگیری نمائید.
17-برای حمل یک بار همزمان از دو لیفتراک استفاده نکنید.
18-از ترمز ناگهانی برای تخلیه بار بپرهیزید.
19-مطمئن شوید که بار به درستی روی شاخکها قرار گرفته وپایداری لازم را برای جابجایی دارد . 
20-مسیر حمل بار را از نظر باز وخلوت بودن وموانع احتمالی بررسی نمایید .
21-جایی که بار را بر روی آن قرار می دهید پایداری واستحکام لازم را داشته باشد .

22-لیفتراک را در مقابل تجهیزا ت  ،تابلوهای برق و پله های فرار پارک ننماید.

23- بارهای نوسان دار را بیش از 300MM از زمین بلند نکنید.
24-در هنگام حمل مخازن حاوی مایعات هر قدر ممکن است  نزدیک زمین و بسیار آهسته حرکت نمائید.

25-قبل از ترک لیفتراک:
 شاخکها روی زمین ،ترمزدستی کشیده و اهرمها درحالت خلاص قرارگرفته و موتور خاموش گردد.

27-قبل از جلو آوردن دکل ترمز کنید.

28-به آرامی در جلوی قفسه (انبارش) توقف نموده و ترمز دستی را بکشید و بعداز آوردن دکل به حالت عمودی بار را تا ارتفاع مورد نظر برروی محل مورد نظر بالا ببرید.

29-بار را دقیقا از مرکز آن بلند کنید وپس از اطمینان از تعادل جابجا نمایید .

30-کف محلی که لیفتراک در آن کار میکند حتما بایستی صاف ،عار ی از سنگ و...باشد .

31-راننده لیفتراک بایستی :

-از وسایل ایمنی نظیر کفش ،کلاه و دستکش ایمنی استفاده نماید .

-از نظر شنوایی وبینایی کاملا سالم باشد .

-گواهینامه لازم را داشته باشد .

32-مطمئن شوید کف محلی که روی آن کار می کنید استحکام ومقاومت لازم را داشته باشد .

33-در سر پیچ ها ونقاط کور حتما از بوق استفاده نمایید .

34-چراغ هشدار دهنده گردان روی لیفتراک سالم وروشن باشد .

35-در زمان واژگونی لیفتراک در داخل دستگاه بمانید وبه بیرون نپرید.

36-همیشه فاصله ایمن را با دستگاهها،تجهیزات برقی ،تجهیزات گازی و...رعایت کنید .

37-هنگام دور زدن وسر پیچها مواظب باشید که وزنه تعادل دستگاه به اشیاء کناری صدمه وارد نسازد .

38-لیفتراک برای کشیدن اجسام طراحی نشده پس چیزی را با آن نکشید.

39-در سرپایینی ها هنگامی که بار دارید با دنده عقب حرکت نمایید.

40-هنگام حرکت سعی نمایید بدون کمترین ویراژ وانحراف بیمورد حرکت کنید

41-وقتی بار حجیم وبزرگ دارید با دنده عقب حرکت نمایید .

در موقع سوار و پیاده شدن از دستگیره وپله مربوطه استفاده نماییدبررسی نمایید .

42-سعی نکنید:

 لیفتراک را خودتان تعمیر نمائید خصوصا وقتی لیفتراک گرم است.

43-از حمل مواد قابل اشتعال توسط لیفتراک پرهیز نمائید.

44-در موقع فعالیت لیفتراک هیچکس بین دکل و بدنه قرار نداشته باشد.

45-حتما کپسول اطفاء حریق در لیفتراک داشته باشید .

46-یادتان باشد که برای دیدن عقب به آینه بغل اکتفا نکنید با چشم خود عقب  را ببنید .

نظر وپیشنهادات خود را برای بهتر شدن سایت بیان بفرمائید .

 

 

 

 

 

 

 

/ 8 نظر / 9 بازدید
يکی مثل شما

سلام از سايت و مطالبش ممنون لطف می کنيد در صورت امکان رفرنس مطالب هم عنوان کنيد با تشکر

محمد گنجی پور

با سلام وعرض خسته نباشید از وبلاگ شما دیدن کردم،مطالب مفید و قابل استفاده ای دارد ،به امید موفقیت روز افزون شما.به وبلاگ مانیز سر بزنید.

رضا

ممنون از پیام ولطف همه دوستان رفرنس مطالب ایمنی لیفتراک عبارتند از : ASME B56.1 ,56.6 ANSI/UL 558.583 دوره های آموزشی داخل وخارج وجزوات مربوطه با تشکر

محمد گنجی پور

با سلام آقا رضا بنده در خدمت شما هستم همفکری با شما برای اینجانب غنيمت است.

با سلام ضمن تشکر از شما از شما دعوت می کنم به وبلاگ تخصصی ایمنی درصنعت به آدرسsafetyexp.prersianblog.com سربزنیدو.درصورت تمایل لینک آن را در وللاگ خود بگذارید ضمنا من اجازه دارم لینک شما را دروبلاگ خودم قرار بدم یا نه؟

a

سلام مطالبتون در مورد لیفتراک خوب بود من هم کمی ترجمه در مورد لیفتراک دارم اگر به دردتون می خوره براتون بفرستم با تشکر

با عرض سلام و خسته نباشيد . از سايت مفيد شما با همه اطلاعات خوبی که به ما ميدهيد ممنونم . مطلب بسيار خوبی بود . ۱ چيزی من را به تازگی خيلی عصبانی کرده و آن هم استفاده از مقاله من در همايش روسای ژتروشيمی در عسلويه است .۱ نفر مقاله منو برای خواندن از من گرفت و به اسم خودش در عسلويه ارائه داده بدون ذکر منبع و يا تشکری خشک و خالی ! شما به جای من بوديد چه می کرديد ؟ اين کار دزدی نيست ؟

حسن

سلام حالت چطور بپه توپ مازندران یسری اطلاعات در مورد ایمنی برق فشار قوی و ضعیف می خوام .سال نوی خوبی داشته باشی . ۰۹/۰۱/۸۶ حسن قناعتی کلستانی ۰۹۱۷۳۱۹۳۶۷۳